24.1.11

Klinik

Hari ini sakitku makin menjadi-jadi, aku tidak dapat menghadirkan diri ke kelas pada pagi itu. Pada sebelah petang, iaitu pada jam 1.00 petang aku bersiap-siap untuk ke kelas kerana badanku yang tadinya sakit-sakit sedikit pulih. Pada petang itu, kelas tidak dijalankan tetapi digantikan dengan program yang membincangkan isu novel Interlok. Program tersebut diadakan di Perpustakaan Tuanku Bainun. Tidak beberapa lama aku berada di dalam perpustakaan tersebut, sakitku menyerang kembali. Aku mengajak sahabatku untuk menemankan aku untuk ke pusat kesihatan. Sampai sahaja di kaunter, jururawat yang menjaga kaunter bertanya, "Ya, nak jumpa doktor?". Lalu aku menjawab, "ya" sambil menghadiahkan sekuntum senyuman, tapi yang aku dan sahabatku dapat hanya jelingan. Jururawat tersebut memberikan arahan supaya aku meletakkan kad matrik di dalam bekas yang disediakan dan mengambil angka giliran. Setelah itu, aku dan sahabatku pergi ke ruangan menunggu dan duduk di atas kerusi yang disediakan. Tidak jauh daripada kami terdapat beberapa orang pelajar yang juga sedang menunggu giliran. Pmeriksaan yang dijalan terdapat tahap kesihatanku mengambil masa yang lama kerana aku perlu menjalani pemeriksaan menggunakan mesin pengimbas. Sewaktu aku diperiksa oleh doktor, pelbagai soalan yang diajukan kepadaku. Aku menjawab serba sedikit dan menerangkan serba sedikit tentang kesakitan yang aku alami. Setelah pemeriksaan dilakukan, doktor tersebut telah memberikan serba sedikit penerangan tentang keadaan sakit yang aku alami. Namun apa yang mneyedihkan aku, penerangan yang diberikan semuanya menggunakan istilah Bahasa Inggeris. Alhamdulillah aku dapat memahami serba sedikit tentang penerangan yang diberikan kerana aku telah kerap melakukan pemeriksaan tersebut. Namun, berbeza dengan hospital yang sentiasa aku terima rawatan yang merupakan hospital swasta, doktor tersebut menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya untuk memberikan penerangan kepada pesakit tentang penyakit yang dialami oleh pesakit. 


Ulasan: 
Di dalam situasi tersebut, saya dapat memerhatikan bahawa kebanyakan Istilah-istilah perubatan sukar untuk dijelaskan dalam bahasa Melayu. Bagaimana pula, jika pesakit terdiri daripada masyarakat kampung, tidak memahami atau menguasai bahasa Inggeris atau istilah perubatan.Dapatkah mereka memahami penerangan daripada doktor tentang penyakit yang dialaminya, jika doktor tersebut hanya menggunakan bahasa Inggeris? Seharusnya, seorang yang profesional tentunya ada cara mereka tersendiri untuk berkomunikasi dengan pesakit yang terdiri daripada pelbagai ragam dan pelbagai taraf.

No comments:

Post a Comment