27.1.11

"Ngeteh"

Ketika di kelas pada pagi tadi iaitu ketika di kelas Sosiolinguistik, salah seorang sahabatku telah dipanggil ke hadapan untuk menceritakan lukisan yang telah dilukis olehnya. Dia telah menceritakan pelbagai perkara dan menjawab soalan yang dikemukakan oleh sahabat-sahabat yang lain. Sahabat saya ini juga telah disoal oleh pensyarah dan juga sahabat yang lain tentang bagaimana dia memperkenalkan bakal suaminya dengan ayahnya. Sewaktu sahabat saya bercerita, dia telah menyelitkan satu satu perkataan yang jarang digunakan iaitu "ngeteh". Apakah itu ngeteh? menurut sahabat saya, kebiasaannya orang jawa yang menggunakan perkataan "ngeteh" yang bermaksud minum air tidak kiralah air milo, teh susu, kopi atau sebagainya. Ketika itu juga saya teringat penggunaan perkataan tersebut di dalam golongan anak muda di kampung saya juga menggunakan perkataan tersebut. Tetapi mereka menyatakan bahawa "ngeteh" adalah melepak atau bersantai di warung. Apabila saya bertanya kembali kepada sahabat saya, asal perkataan ngeteh ini adalah daripada dialek Jawa.

Ulasan:
 Penggunaan dialek atau sesuatu perkataan turut digunakan oleh seluruh masyarakat jika sesuatu perkataan itu diterima penggunaannya oleh setiap lapisan masyarakat walaupun dari pelbagai kaum.

No comments:

Post a Comment