18.1.11

Penuh, Penat dan Padat

Hari ini merupakan hari yang sangay sibuk dan padat dengan kelas pertama yang bermula dari jam 8.00 pagi hingga jam 10.00 pagi. Setelah tamat kuliah pertama pada jam 9.50 pagi aku bersama sahabat-sahabat bergegas menunju ke hentian bas untuk menunggu bas ke Proton City seperti biasa untuk kelas yang seterusnya. Seperti biasa, apabila bas yang ditunggu-tunggu tiba, aksi berebut-rebut menaiki bas akan bermula. Setelah dihimpit dan ditolak akhirnya aku berjaya menaiki bas namun aksi berebut pada hari dan waktu tersebut tidaklah seganas pada waktu yang genting seperti jam 1.00 petang dan 6.30 petang yang merupakan waktu para pelajar berebut-rebut untuk pulang. Setelah lima minit berada di dalam bas, namun pemandu bas tersebut masih belum menggerakkan bas tersebut. Hal ini menjadikan pelajar-pelajar lain berada dalam kegelisahan kerana risau akan tiba lewat ke kelas yang seterusnya. aku dan sahabat-sahabatku tidaklah begitu risau atau gelisah kerana kelas seterusnya bermula pada jam 11.00 pagi hingga 1.00 petang. tepat jam 10.20 pagi bas yang kami naik bergerak menuju ke Proton City (PC). disebabkan nasib yang baik aku bersama sahabatku dapat tempat untuk duduk. Terdapat juga pelajar-pelajar yang terpaksa berdiri di dalam bas. Sewaktu dalam perjalanan ke PC, banyak perkara yang aku lihat dan bualkan bersama sahabatku Su. Ketika bas tersebut ingin berhenti dan menurunkan kami, aku terdengar seorang pelajar yang berdiri berdekatan denganku berbual. Mereka berbual dengan menggunakan dialek Kelantan yang aku rasa 'pekat' namun aku masih dapat memahaminya. Dalam masa yang sama juga aku sempat melihat no kad matriknya dalam keadaan sekilas pandang. Mereka merupakan pelajar semester 2 ambilan Julai 2010/2011. Apa yang membuatkan hati aku tertarik untuk menceritakan kerana berlaku perbualan yang berbunyi seperti dialog dibawah:

 Pelajar A:  Pening palo aku gak. bah ni duk ghak-ghak. Tok buleh ko beghenti leklok sikit gak.
 Pelajar B:  Ho la. aku pun samo pening palo. Tok tahu bawok bah ko dreba ni.

Lebih kurang begitulah perbualan mereka. Apa yang menarik perhatian aku adalah perkataan 'ghak-ghak' yang digunakan oleh pelajar A sedikit melucukan walaupun begitu itulah hakikatnya penggunaan bahasa dialek yang bermacam ragam mengikut negeri atau kawasan-kawasan tertentu.

Kelas seterusnya dari jam 2.00 petang hingga jam 7.00 petang. Namun begitu, kelas yang terakhir tamat awal 40 minit kerana kami masih belum menunai kewajipan agama iaitu menunaikan solat asar. Setelah menunaikan solat disurau yang berdekatan, aku menuju ke perpustakaan untuk mencari sedikit bahan bacaan dan rujukan. Disebabkan pada jam 8.00 malam akan diadakan majlis "Perjumpaan Bersama Penasihat Persatuan Bahasa Melayu (PERBAYU)", maka aku mengambil keputusan untuk terus berada di kampus. Perjumpaan ini adalah bersama penasihat persatuan kami iaitu Dr. Hj Zulkeflee Bin Hj Yaacob. Disebabkan aku merupakan salah seorang Ahli Jawatankuasa PERBAYU, aku perlu membuat persiapan awal untuk menyambut ahli-ahli persatuan yang datang ke majlis perjumpaan tersebut. Usai menunaikan solat Maghrib aku terus bergegas menuju ke Auditorium Utama untuk membantu sahabat-sahabat AJK yang lain melakukan persiapan tempat sebelum majlis bermula. Setelah sampai di Auditorium Utama, aku dapati hanya aku seorang sahaja yang berada di situ. Oleh itu, aku mengambil keputusan menunggu sementara. Tidak sampai tiga minit selepas itu, dua orang sahabatku sampai dan seterusnya sahabat-sahabat yang lain juga turut tiba, hatiku menjadi lega. Lalu aku terus bangun dan membantu sahabat-sahabatku melakukan kerja. Pada jam 8.30 malam, majlis bermula namun, kehadiran ahli yang terdiri daripada pelajar Program Pendidikan Bahasa Melayu amat mendukacitakan iaitu lebih kurang 44%  sahaja ahli persatuan yang hadir.

Ulasan: Berdasarkan peristiwa di dalam bas tersebut, saya dapat mengenal pasti sedikit sebanyak penggunaan dialek yang begitu kuat dalam pertuturan seharian masyarakat kita. Terutama apabila seseorang itu sedang berbual dengan seseorang yang juga berasal dari tempat yang sama. Perkataan 'ghak-ghak' yang dimaksudkan adalah bas yang ingin berhenti secara perlahan-lahan Selain itu juga, terdapat juga dialek yang menggunakan bahasa asing seperti bahasa Inggeris. Contohnya, 'dreba bah'  perkataan asalnya adalah driver  bas iaitu pemandu bas. Seharusnya kita sebagai rakyat Malaysia haruslah menjaga setiap perkataan yang kita ucapkan agar tidak dicampur adukkan dengan bahasa asing.

Selain daripada itu juga kita haruslah mempunyai semangat yang kuat untuk menyertai sebarang aktiviti yang dianjurkan oleh persatuan. Hal ini kerana, sesuatu majlis atau aktiviti yang dijalankan mempunyai banyak faedah kepada semua Mahasiswa dan Mahasiswi. Kehadiran sewaktu aktiviti program juga adalah amat penting kerana hal ini akan menonjolkan atau menggambar nilai atau sikap kita sebagai pelajar universiti. Melainkan sekiranya seseorang itu mempunyai masalah yang tidak dapat dielakkan atau dalam keadaan kecemasan.

No comments:

Post a Comment