20.2.11

Di I-City


“Semakin jauh perjalanan semakin luas pengalaman” teringat aku dengan peribahasa ini membuatkan aku tersenyum sendirian. Perjalanan yang tidak dirancang akhirnya aku sampai ke Shah Alam menuju ke rumah saudaraku. Lewat malam, pada jam 12.30 malam kami telah pergi ke I-City. Pertama kali aku melangkah ke sana, kelihatan ramai pengunjung di sana yang rata-ratanya bersama keluarga mereka. Kawasan yang amat menarik dikunjungi pada waktu malam kerana dipenuhi dengan replika pokok-pokok, bunga-bungaan dan haiwan-haiwan yang diterangi lampu berwarna-warni.

Terdapat juga pelbagai aktiviti menarik yang boleh dilakukan di sana antaranya menunggang kuda. Namun, apa yang menyedihkan kuda yang digunakan untuk menunggang hanya seekor kuda. Kuda tersebut melakukan berulang-ulang pusingan dengan penunggang yang berlainan sehinggakan aku lihat kuda tersebut telah tercedera. Di mana perikemanusiaan kita? Kerana terlalu tamak tanpa kita sedar kita telah menzalimi haiwan. Sehinggakan anak sepupuku yang berumur  tiga tahun, bersama-sama aku melihat keadaan tersebut berkata, “Kesiannya kuda tu, kaki dah sakit tapi tuan dia suruh juga dia jalan”.  Di mana hati budimu manusia? Sehingga kau sanggup melakukan sedemikian rupa.  Sedarlah manusia yang punya akal yang waras, haiwan juga punya rasa sakit dan letih.

No comments:

Post a Comment