28.2.11

Jalan-jalan di Pekan

Jalan-jalan di Pekan
Setelah penat berjalan, aku bersama temanku telah menuju ke Mesin ATM Bank Islam untuk mengeluarkan sedikit wang. Kelihatan pada waktu itu ramai juga orang yang sedang beratur. Oleh itu, aku mengambil barisan dibelakang seorang lelaki untuk menunggu giliran mengeluarkan wang. Tidak lama kemudian, datang seorang lelaki datang dihadapanku dan memotong barisan. Aku menjadi sedikit marah tetapi masih lagi boleh bertahan.  “lelaki tersebut berpaling kearahku dan berkata, “maaf, saya nak cepat” aku hanya membalas dengan senyuman.  Setelah mengeluarkan wang, aku bersama temanku menuju ke tempat menunggu bas. Namun, bas yang kami tunggu lambat tiba dan aku bersama temanku pergi mendapatkan kereta sewa.  Ketika sedang menaiki teksi tersebut aku berbual-bual dengan sahabatku. Di dalam perbulan tersebut aku telah menggunakan perkataan ‘berbagai’. Mungkin pada ketika itu kawan saya perasan atau terdengar tentang kesalahan bahasa yang telah saya lakukan.
Dalam situasi tersebut, saya menggunakan perkataan “berbagai” tanpa menggandakannya. Sepatunya perkataan “berbagai” perlu digandakan menjadi “berbagai-bagai” ataupun gunakan sahaja perkataan “pelbagai” untuk menunjukkan perkara yang bermacam-macam. 

Pada pendapat saya, kita hendaklah mempunyai kefahaman tentang bahasa dan menggunakan bahasa dalam kehidupan seharian dengan baik supaya tidak menimbulkan tanggapan negatif dalam kalangan masyarakat. Selain daripada itu juga, sekiranya kita terdengar sesuatu kesalahan yang telah dilakukan oleh orang lain seharusnya kita menegurnya, kerana nasihat dan teguran itu adalah ilmu yang berguna.

No comments:

Post a Comment