16.3.11

Penggunaan Bahasa Rahsia

Hari ini salah seorang daripada teman serumahku Si B (bukan nama sebenar) telah didatangi oleh seorang tetamu yang merupakan sahabatnya sejak kecil. Sahabat si B telah bersalam-salaman dan berkenal-kenal dengan kami teman-teman serumah. Apabila telah bertanya khabar dan berbual, tiba-tiba teman serumahku Si B mengajak sahabatnya masuk ke biliknya yang juga merupakan bilikku. Selang 20 minit selepas mereka masuk ke dalam bilik, aku pun masuk ke dalam bilikku. Setelah aku masuk ke dalam bilik tersebut dengan memberi senyuman yang manis aku duduk di birai katilku sambil mengemas dan melipat pakaian yang aku ambil dari ampaian. Dalam masa yang sama juga aku terdengar perbualan Si B dengan sahabatnya itu.

 Pada awalnya aku ingatkan mereka menggunakan loghat dialek negeri mereka akan tetapi apabila aku mendengar dengan teliti perbualan mereka, mereka menggunakan bahasa rahsia. Apa yang aku dan dengar hanyalah sedikit iaitu engfeng kaufau takfak nakfak pefe gifi kefe... (bait-bait kata yang seterusnya aku tidak dapat untuk mengenalpasti kerana aku tidak suka mencuri dengar perbualan orang lain). Apabila mendengar bait-bait kata seperti itu aku teringat tentang pembelajaran yang lepas ketika di dalam kelas Sosiolinguistik, pensyarahku telah mengajarkan kami serba sedikit tentang bahasa rahsia. Bahasa Rahsia bukan sahaja digunakan oleh pihak-pihak tertentu akan tetapi ia turut digunakan oleh kebanyakan masyarakat kita terutama dalam hubungan sosial antara sahabat yang menggunakan bahasa tersebut sebagai bahasa yang mereka cipta sendiri agar orang lain tidak memahaminya. 

No comments:

Post a Comment